Itkettääkö kenkien paha haju?

Itkettääkö kengistä tuleva pistävä haju?

Kaikkien kengät haisevat joskus. Toiset kengät haisevat enemmän kuin toiset ja tässä kirjoituksessa koetan avata syitä tähän.

Syyllisenä mikrobit

Pääsyy kenkien pahaan hajuun on Martti Mikrobi ja sen miljoonat kengässä asuvat kaverit. Niille kengät ovat mitä parhain koti, sillä niiden sisässä vallitsee viidakkomaisen kostea ja kuuma ilmasto. Jalka tuottaa kenkään lämpöä ja kosteutta sekä tuo ruokaa, esimerkiksi kuollutta ihoa ja talia. Bakteerit kukoistavat tällaisissa olosuhteissa.

Kenkien hengittävyys vaikuttaa hajuun. Mitä hengittävämmät kengät sen epätodennäköisemmin ne haisevat. Kääntäen se tarkoittaa, että keinonahkaiset, muoviset kengät ovat pahimpia haisijoita. Kosteus ei pääse ulos muualta kuin kengän suusta kävelyn aikana (jalka liikuttaa ilmaa) eli istumatyössä ilma kengän sisällä ei juurikaan vaihdu.

Nykyaikaiset urheilukengät ovat yleensä erinomaisesti hengittäviä, mutta niihin hikoillaan enemmän kuin kävelykenkiin.

Ennaltaehkäisy

Bakteerit siis tarvitsevat kolmea asiaa haistakseen; lämpöä, kosteutta ja ruokaa. Kohdistamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä näihin olosuhteisiin pystyt pitämään kenkäsi tuoksuttomina.

  1. Jalkahygienia. Pese jalat kunnolla ja kuivaa ne huolellisesti. Muista myös varpaidenvälit (etenkin kuivatessa tärkeää). Jos hikoilu on paha ongelma niin apteekista saa hapanta pH 5,5 pesunestettä, joka säilyttää ihon oman bakteerivastustuskyvyn.
  2. Sukat. Vaihda sukat päivittäin puhtaisiin. Käytä luonnonkuituisia, hengittäviä sukkia.
  3. Anna kenkien kuivaa. Optimitilanne olisi jos kenkäparisi voisi levätä kokonaisen vuorokauden ennen seuraavaa käyttöä. Tällöin kosteus ehtisi haihtua kengästä.

Puhtaat jalat ovat paras ase hajuja vastaan.

Hajunpoistokikkoja kenkiin

Suutareilta ja kenkäkaupoista saa muutamia aineita, joilla hajunaiheuttajia voi poistaa. 

Esimerkiksi Collonil Shoe Fresh  ja Saphir Menthol ovat hyviä hajunpoistajia. Deodorantit toimivat vain kuivaan kenkään ruiskutettuna. Myös tavallista kainaloon ruiskutettavaa dödöä voi kokeilla.

Pesukonetta en suosittele kenkien pesuun, sillä pohjan liimaukset eivät koneen rynkytystä/pesuaineita kestä. Jos välttämättä haluat kengät koneeseen laittaa niin pistä ne tyynyliinan sisään ja lämpötilaksi vain 30 astetta. Käsipesuohjelma. Anna kuivaa itsestään, älä laita patterille.

Puiset lepolestit, erityisesti seetristä valmistetut, imevät kosteuden itseensä. Seetri myös neutraloi hajua. Laita lestit kenkiin kotiin saavuttuasi niin ne pitävät kengän ryhdissään.
Tunge kissanhiekkaa sukkaan tai muuhun kangaspussiin ja pistä ne kenkien sisään imemään kosteutta.

Pakastimen pitäisi tappaa bakteerit yön yli, mutta asiakaspalautteen perusteella tämä konsti ei toimi. Toisaalta se on aika helppo kokeilla eikä vahingoita kenkiä. Ehkä talvella -30°C toimii?

Otsonointikäsittely on tehokas tapa poistaa hajuja kengistä ja vaatteista. Kalasataman suutarissa käsittely kestää päivän verran ja samaan aikaan voidaan käsitellä noin muovikassillinen kenkiä ja vaatteita.

Tärkeintä on siis hyvä jalkahygienia. Sitä ei voi tarpeeksi korostaa.

Suutarimestari Ville Hasala

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Verkkokauppa

Karisman suutari oy
Hermannin rantatie 5A67
REDI
00580 Helsinki

045-888 2887
kalasatama@suutarimestari.fi
www.suutarimestari.fi
2407025-7

Kauppa myy jalkineiden ja käsilaukkujen korjauspalveluilta sekä hoitoaineita täysi-ikäisille yksityishenkilöille ja yrityksille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Käytössämme on automaattinen järjestelmä, joka muistuttaa sähköpostilla mikäli ostostapahtumasi on jäänyt kesken ja olet hyväksynyt nämä toimitusehdot.

Tilauksen minimimäärä on 10€.

Maksaminen ja maksutavat

Maksuvälittäjä toimivat Osuuspankin omistama Checkout Finland ja Paypal. Suutarimestari.fi -sivustolla ei ole pääsyä maksutietoihisi vaan maksaminen tapahtuu suojatussa yhteydessä asiakkaan ja maksuvälittäjän välillä. Painamalla Osta-painiketta hyväksyt Suutarimestari yleiset ehdot.

Checkout maksuehdot löytyvät https://www.checkout.fi/ehdot-...

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Mikäli tilausvahvistusta ei näy sähköpostissasi tarkasta roskapostikansiosi sekä verkkokauppaan antamasi sähköpostiosoite näppäilyvirheiden varalta.

Korjaustöiden postittamiseen tarvittavan koodin saat viimeistään seuraavan arkipäivän aikana.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Karisman suutari oy
Hermannin rantatie 5A67
REDI
00580 Helsinki

045-888 2887
kalasatama@suutarimestari.fi
www.suutarimestari.fi
2407025-7

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Tilaaja vastaa siitä, että tilauksen yhteydessä annettu toimitusosoite on oikein. Virheellisen osoitteen aiheuttamasta selvittelystä ja uudelleenlähettämisestä aiheuttuvat kulut veloitetaan tilaajalta.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen ovat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen 2-7 päivää. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Emme tarjoa ilmaisia palautuksia virheettömille tuotteille.

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Peruutus- ja palautusoikeus ei koske asiakkaalle tilauksesta räätälöityjä tuotteita, esimerkiksi jos tuotteeseen on tehty kaiverrus asiakkaan tilauksen mukaan.

Lunastamaton paketti 

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Paketin palautuessa meille noutamattona peruutamme tilauksen ja palautamme maksetun summan, josta on on vähennetty palautus- ja käsittelykulut.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.

ADR -direktiivin vaatima tiedonanto:

Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi.

Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).